En dit was pas het eerste prikstootje! Tot aan de ijsheiligen 11 t/m 14 mei kun je nog vorst verwachten.
en de koudste maand -februari- moet nog beginnen!

Intussen draait de poppenkast bij de gemeente lustig verder.

De Poppenkast: Besprekingen in de Commissie Beheer, over reeds vastgestelde zaken.
Die moesten toestemming geven voor een bedrag dat al was vastgesteld. De aannemer was al weer aan de gang,

maar "het moest nog worden goedgekeurd"...

Weet u nog? Die twee miljoen? Die al was toegezegd?
Tja, dat kon moeilijk anders. Zogenaamd voor die arme havenbewoners, en zo.

Ja hoor, maar het is wél nog steeds een gemeentehaven waar ze mee bezig zijn.

De zaken met de bewoners zouden "in goed overleg" worden geregeld.
U weet het allemaal: Met dreigementen en afperserij. (in een aantal producties vastgelegd)

Terwijl wij, dik een jaar na de daadwerkelijke start, nog steeds niets weten over wanneer, waarheen en voor hoe lang onze WONING verplaats wordt.
Is 2 jaar ná de vaststellingsovereenkomst nog niet VAST-GE-STELD!


Interesseren U de getallen niet, sla deze comedie dan gerust over.


De Allonge

De Waarderhaven begint bekend te worden in Haarlem. Voor de buitenwereld is het allemaal een geldkwestie.
Maar; onze gemeente heeft knappe koppen die alles goed kunnen cijferen, dus wat is het probleem?
én: Bernt heeft een Royal bureau ingehuurd, met zeer.... ach die kwalificaties weten we nu wel.

Officiële cijfers:

Het inrichtingsplan dat de bewoners inbrachten (variant 8) dateert van 13 maart 2009
De bijbehorende kostenraming voor deze "Haan" variant sluit op 3.791.000,-
11 juni 2009 nader bijgesteld tot 3.402.000,-
Een half jaar later -14 december 2009- wordt dat verhoogd naar 3.546.000
n.B. Als reden wordt onder meer aangevoerd dat    langere damwand    nodig blijkt dan aanvankelijk was voorzien(!)

In 2010 wordt 650.000,- aanvullend crediet aangevraagd. Onder meer vanwege die   verbeterde damwand, die nóg langer en dikker moet worden!
3546.000 + 650.000 maakt 4196.000,-

Na een zeer deskundig, geactualiseerd bestek, volgt een directieraming. Daarna een "gesloten" aanbestedingsprocedure.
Het werk gaat naar de "Economisch Meest Voordelige" aannemer voor 2311.000,-
2014/GOB/399744 meldt portefeuillehouder Bernt S. op 24 januari, een aanbestedings-voordeel van 900.000,- De klus was dus blijkbaar ingezet voor 3211.000,-

Vanaf het begin heeft de aannemer gewaarschuwd voor de voorgeschreven damwand, die dus al twee keer wás gecorrigeerd (omdat "deze langer en dikker" moest worden)
Het geactualiseerde bestek schrijft voor: De dunst leverbare damwand, 5 mm. Ongecoat…. Voor een duurzaam project!
Nou, laat dat "zaam" er dan maar af! Had het maar weer in hout gedaan. Dat STOND 30 jaar!

De klus gaat op meerdere fronten mis.
Het voor-onderzoek naar de bodem op dit, oorspronkelijk, industriegebied blijkt halfslachtig.
Het bestek van, ruim ervaren, Royal HaskoningDHV, zit vol gaten en zelfs onuitvoerbare werken (betonnen steigerpalen en niet uitgewerkte ligplaatsen)
Royal Haskoning moet de kwaliteit bewaken, maar hun eigen werk deugt niet.

Opnieuw een vraag om aanvullend crediet. Er zijn problemen     M E T    D I E    D A M W A N D ….

En waar de Raad 2 avonden nodig had voor beschikbaar stellen van die 650.000,- (voor onder meer die nóg betere damwand!)
wordt nu een half uur uitgetrokken voor TWEE MILJOEN…. (Brief van 16 november 2015 aan Commissie Beheer).
Er valt namelijk niets te praten, het is gewoon slikken of stikken.

Saillant detail: Die damwand blijft staan en ook de rest in de haven wordt daarmee gewerkt. En waar de aannemer de verantwoording niet neemt,
is het voorgeschreven materiaal nu de verantwoording van de gemeente!
Waar al is gebleken dat op het begeleidende zeer deskundige ingenieursbureau niets te verhalen is.......

De opleveringstermijn moet nieuw worden overeengekomen, er moet een andere werkwijze worden gevonden,
want het zeer ervaren bureau kan niet overweg met de aannemer en door totaal ontoereikend vooronderzoek volgt de ene verrassing op de andere.
De portefeuillehouder wordt steeds op de hoogte gehouden, maar grijpt pas in als de aannemer aankondigt een juridische procedure te gaan opstarten.

En nog steeds wordt aan de Raadsleden verteld dat de bewoners niet willen meewerken.

De Raadsleden behoren te weten dat dit ontwerp van de bewoners zelf is,
maar ondanks hun controlerende taak, heeft niemand vragen!

De bewoners zitten intussen al een jaar in een modderige bouwput en het is pas 18-01-2016.
Streefdatum van oplevering 22 juli 2016, maar dan moet er ook niks meer tussen komen!

In de allonge die aan de Commissie Beheer wordt aangeboden staat :
Partijen hebben in verband met het geschil over de uitvoering van het Werk afgesproken dat het totaal van de aanneemsom wordt verhoogd van € 2.311.000,- naar € 3.450.000,-

Het al eerder verhoogde bedrag werd nóg eens een kleine 2 miljoen verhoogd, zodat de werkzaamheden nu uitkomen op 6146.000 .
6146.000,- minus 3450.000 = 2696.000
Er is dus 2696.000,- uitgegeven aan ? .. Onder andere: Meerwerk, ten gevolge van dat waardeloze bestek voor de Waarderhaven,
externe techneuten, en niet te vergeten: Aan het zeer deskundig en ruim ervaren ingenieursbureau!
de meerprijs voor Scholman zit al in die 3450.000,-

Zeker NIET aan de bewoners, die door het verlichte Raadslid Rob de Jong werden betiteld als "Rupsje Nooitgenoeg".
Die bewoners hebben intussen de helft gekregen van de dagwaarde van de spullen die ze hadden, maar die inmiddels al lang totaal zijn gesloopt en afgevoerd.
Overeenkomstig de afpers-overeenkomst krijgen ze, mogelijk, de tweede helft van hun gesloopte spullen, maar dan onder voorwaarden!
Zijn hun spullen ook ONDER VOORWAARDEN gesloopt?

En in de allonge staat op bladzijde 2 onder punt 4:
"dat de bewoners nergens anders   recht  op hebben dan wat onder de specificaties staat genoemd".

De bewoners hebben deze wanvertoning niet veroorzaakt. Zij vragen wat noodzakelijk is voor het bewonen van hun woonboot op een veilige ligplaats,
terwijl in het bestek zelfs niet was opgenomen dat ze straks op hun nieuwe plek weer moeten afmeren.
Hun meerdraden zijn namelijk gewoon doorgeslepen of afgekapt. (stond niets over in het royale bestek!)
Waarmee afmeren?... Waaraan? Aan die betonnen palen van het Royal Bestek?

2 miljoen extra,, voornamelijk voor dingen die in het bestek hadden moeten staan en die een minder ervaren bureau niet over het hoofd zou zien.
Voor verrassingen die met een grondig bodemonderzoek te voorkomen waren geweest.

De moeizame samenwerking tussen toezichthouder en aannemer, is van begin af aan gemeld, maar er werd niet ingegrepen.

Was de afspraak nadrukkelijk om niet in stormseizoen of winter te beginnen, het is nu 18 januari 2016, harde wind, sneeuw, hagel… en we zijn nog zeker een aantal maanden bezig!

Maar de commissie beheer moest vergaderen over het nieuwe contract, waar het geld reeds voor was beschikbaar gesteld!

-wordt hopelijk vervolgd-


Terug naar het   menu