Klik op een afbeelding voor grotere weergave

Die Waarderbrug, weet u wel....?
Met vlak daarachter die betonnen bunker van Shurgart, waarvan ze later zeiden: Dat moeten we nooit meer doen...
Nee, maar dat oorlogsmonument staat er intussen wel! Voor de werkgelegenheid. Jawel. Volgende leugen.

 

Maar weet u waarom die brug zo smal is? Staat uitvoerig beschreven op www.waarderhaven.nl (oude haven) , maar even in het kort:

Lang geleden was er de wens om een ontsluiting te maken naar de Waarderpolder.
Uitbreidingsplannen van toen, laten de brug zien waar hij 70 jaar later ook kwam.

Niet de variant uit 1934, tegenover de Zaanenstraat, maar de Noorderbrug, precies waar nu de Schoterbrug ligt.

 

De gemeente Haarlem, met haar spreekwoordelijk "geld tekort", hoopte dat de provincie zou meebetalen, maar dat zag de provincie niet zo zitten.

Toen is er het idee geopperd om een Buitenrustbrug variant te maken bij de woonschepenhaven.
2 bruggen naast elkaar. Eentje polder in, en eentje polder uit.

 

Deskundig, zoals je dat van Raadsleden mag verwachten, hadden die denkhoofden geen idee van woonschepen.
De gemeente had namelijk, heel listig, die haven nooit als woonschepenhaven op papier gezet.

Het was een Industriehaven, waar dan weer wél (verplicht!) gewoond werd en dermate intensief dat er vanaf 1958 ligplaatsen werden gemaakt buiten de haven.

Niet te diep hierin.
Er was geen geld. Nooit geweest. Hoe ze dan jaar na jaar zo kunnen blunderen, laat ik even hierbuiten, maar desgevraagd werd een raadslid gerustgesteld dat niet in een keer een dubbele brug zou worden geslagen, maar slechts één!
De noodzaak voor een tweede zou dan gauw genoeg blijken en dan was het immers nog vroeg genoeg!
De gemeente noemt zoiets: "financiële spreiding", maar gelet op de voorbedachte rade, kun je het beter manipulatie noemen.

Die tweede is er nooit gekomen.
Auswitch-effect op die lager gelegen woonschepen. Die zagen dat helemaal niet zitten. Industriehaven of niet.
Maar het gevolg was dat je nu een Waarderbrug hebt(oorspronkelijk de van Liemt-brug) die anders dan voorzien, nu twee richtingsverkeer moest afhandelen.

 

Laten we een sprong maken

Nu de optie voor een tweede brug, naast die watergeuzen, op veel verzet stuitte, kwam de oude wens weer boven.
Die Noorderbrug!
Alleen, je moest het nu anders aan de man brengen. En daar zijn ze in Haarlem echt groots in!

De polder was van origine agrarisch gebied, maar met medewerking van de provincie was die omgetoverd tot industriegebied.

Boederijen werden uitgekocht of onteigend en ook de provincie zag wel dat een Industriegebied een deugdelijke ontsluiting moest hebben.

Die Noorderbrug kwam dus toch! En..... wat gebruikte de gemeente als argument?

  • De hoeveelheid fijnstof langs de Spaarndamseweg en de Indische buurt was eigenlijk onverantwoord hoog.
    Dat probleem kon je mooi aanpakken door het verkeer om te leiden, meteen vanuit Noord, zo de Industriepolder in.
  • In dezelfde lijn kon dan die, te smalle Waarderbrug, meteen autoluw worden gemaakt.
    Fijnstof blijft namelijk niet uitsluitend op de Spaarndamseweg hangen, natuurlijk en met die prachtige ontsluiting had
    je dus twee horzels in één klap!
  • En dan volgt er een stukje Peyton Place. Een continuing story.

    Brug alleen voor fietsers...
    Mooi!    Minder vervuiling en zo....
    Toen had de gemeente ineens "naar de Industriekring geluisterd".
    Veel beter zelfs dan naar de raadsleden die die fijnstof-belofte hadden afgedwongen. Meerderheidsbesluit van de raad!
    En het College moest immers uitvoeren wat binnen de kaders door de raad was besloten? Toen nog wel....

    Brug moest weer open voor autoverkeer. Nee, nee. nee, niet voor vrachtauto's. Alleen auto's en ook alleen maar de polder in.

    Grote ingreep met betonnen broodjes. Hele wegdek aangepast, alsof dat ook maar enig verschil maakte...
    Door het spreekwoordelijk gebrek aan handhaving, waar Haarlem eveneens het patent op heeft, reed het verkeer onverdroten tóch twee kanten uit en kon je dagelijks zien welke vrachtautos niet de minste moeite hadden met die broodjes.

     

    Verder. We moeten verder.

    Wederom had de gemeente weer goed naar de Industrie geluisterd! Brug moest weer naar twee kanten open!
    Wat doe je dan?
    Dan maak je de brug weer zo, zoals hij al die jaren is geweest. Broodjes er weer af en een formidabele, maar totaal overbodige ingreep aan brug en Industrieweg.
    In de krant stond: Waarderbrug wordt verbreed...

     

    Nou, die Waarderbrug is niet verbreed. Is technisch niet eens mogelijk, was al eerder eens becijferd.
    En de Industrieweg?
    Ook niet. Die had aan weerzijden een fietspad en die fietspaden heeft-ie nu ook, of weer... hoe noem je dat?
    Het verkeer kan nu om en om de polder in en de polder uit en nog altijd is er geen handhaving en zie je dagelijks van die aso's die allergisch zijn voor rood en gewoon uitproberen wie de snelste is.

    Vrachtverkeer? NEEEEEEEEE. Ja, dus. Net zo makkelijk. Toch geen sterveling die ernaar kijkt.

    Die formidabele ingreep voor de "verbreding" die nooit gemaakt is, kostte 700.000,- en moest betaald worden uit de pot: Groenvoorziening Haarlem Noord.

    En wat heb je dan voor die zeven ton?

    Een brug die niet verbreed, maar VERLENGD is!!!

    Met het warme weer van de laatste dagen, kon hij of niet meer open, of, eenmaal open, kon hij niet meer dicht!
    Met daarvoor een even simpele als doelmatige oplossing. Water!


    Klik voor vervolgplaatjes

     

    Je zet gewoon een brandspuit, finaal over het fietspad, zodat mensen ineens het wegdek voor het autoverkeer opschieten...

    Er is (nog) niets gebeurd. En hopelijk heeft iedereen aan dat kletsnatte wegdek wel in de gaten dat voorzichtigheid geboden is.

    Had die brug nou gelaten zoals die was. De auto's en de fietsers konden er immers toen ook overheen?
    700.000,- goedkoper en zonder irritaties....

    Maar kijk, als je als gemeente zwemt in de centen, dan kun je je zo'n aanpak wel veroorloven. Toch?

    Terug naar de homepage