Waterbewoners werden VERPLICHT in de nieuwe haven ligplaats te nemen bij verblijf in Haarlem.
Daar stond tegenover dat, zonder medewerking van de bewoner, ook niemand geweerd of afgevoerd kon worden. Een komplete geschiedschrijving kun u lezen via de homepage.
De haven hield het predicaat "Vrijhaven" tot aan de vorige renovatie, toen in overleg met de toenmalige havencommissie werd besloten om die status op te heffen, maar wel in stand te houden
de vrije vestiging (geen woningtoewijzingsbeleid).
De prijzen gingen van "tonnenmaat", naar strekkende meter en vandaar naar vierkante meter.
Korte tijd werd de minimale prijs aangehouden voor 16 x 4,5, ook al was je boot kleiner.
Nu wordt mede berekend alles dat op wat voor manier dan ook maar te rekenen is...
"onttrokken aan zijn openbare bestemming", die helemaal niet openbaar is! De haven heeft als bestemming "WS" (woonschepen)
Toen ik hier kwam, door woningnood gedreven, kreeg ik al te maken met ligplaatsvergunningen.
Destijds had de havendienst een eigen directeur. De heer Scholte en deze dikke deur wilde weten
of ik mijn bootje -op 28a- gekocht had mét ligplaats… ..//.. wat ik ermee ging doen..//..
Later, toen we op een groter schip in de haven terecht kwamen, kreeg ik weer te maken met de havendienst.
Onze "nieuwe", relatief lange, stalen scherpsteven lag tegenover een soortgelijk schip en die twee tegenover elkaar vormden een vernauwing die lastig was voor schepen die naar de helling moesten.
Mijn schip was van eigenaar veranderd en dat was een goed moment om hem naar een andere plek te schuiven. Beheer van de havendienst!
Alleen…………
Door de ambtelijke aanpak bij de eerste confrontatie had ik intussen mijn huiswerk gedaan.
Niks schuiven,./.. Vrijhaven!
We liggen intussen (vanaf 1961) met ons derde schip hier, en op de vierde ligplaats. En geen enkele keer is dat zonder problemen gegaan.
Sorry voor die "korte" aanloop. Ter zake nu:
Vanwege het tekort aan ligplaatsen heb je een ligplaatsvergunning nodig.
Mensen die hier nu wonen, hebben dus allemaal een ligplaatsvergunning, of worden, zoals dat juridisch heet: geacht er een te hebben.
Het feit dat de gemeente liggeld int, houdt op zich al erkenning in.
Om duidelijke regels te hebben, waarbij iedereen weet waar hij/zij aan toe is:
Die ligplaatsvergunning staat op naam eigenaar, op naam schip en op nummer ligplaats.
Door die drie elementen te beschrijven, is duidelijk wie, waar ligt.
En hoewel elke keer weer, van rijkswege, wordt gepromoot: Deregulering en decentralisatie,
maakt Haarlem er het liefst nog veel meer regeltjes bij!
De laatste versie van de woonschepenverordening is echter, op het punt van ligplaatsvergunningen, niet gewijzigd. Naam eigenaar, naam woonboot en adres.
Ook zijn er een aantal punten genoemd, op basis waarvan een vergunning kan worden geweigerd, dan wel ingetrokken.
Waar wij mee te maken hebben is:
Ervan uitgaand dat je je netjes gedraagt en braaf je liggeld betaald, de gegevens van je vergunning kloppen,
dan is er geen basis de vergunning in te trekken.
Naam eigenaar, naam boot en adres blijven, ook in de nieuwe situatie, onveranderd.
Kortom: Geen reden om de vergunning in te trekken.
Waar hebben we het dan over?
Wel, de gemeente stelde een overeenkomst op vol vaagheden en tegenstrijdigheden, waarin de bewoners gedwongen werden te tekenen dat hun vergunning mocht worden ingetrokken.
Maar dan ineens, wordt die ligplaatsvergunning weer NIET ingetrokken (bleek op de hoorzitting van de commissie beroep en bezwaar)
maar blijft geldig, totdat vergunninghouder de nieuwe ligplaatsvergunning ondertekent.
En wat dan als hij/zij die NIET ondertekent? Want waarom zou hij ???
Gaat meester Schneiders dan opnieuw op de chantagetoer? Wat één keer lukt, flik je toch gewoon weer?
Inhoudelijk: