Ontwerp Structuurplan Haarlem 2020


Betreft gemeentelijke reactie op zienswijze Dhr. L.Raves Waarderhaven 60

overzichtsnummer: 23
datum 12 maart 2005


Klacht was:

In de woonschepenhaven worden mensen geconfronteerd met brandveiligheidseisen, waaraan niet, dan met hoge kosten,
is te voldoen. En dit, omdat de haven te krap is voor het aantal ligplaatsen dat de gemeente er verhuurt.

  • (huidige inrichting dateert overigens uit 1979)
  • Het is ronduit verbazend dat de oplossing wordt afgeschoven naar de (haven)bewoners, inplaats van daar aan te pakken
    waar het probleem in werkelijkheid ligt.
    Niet de woonboten, die in de loop der tijd juist veiliger zijn geworden, maar de háven zelf voldoet niet (meer) aan de

    door de gemeente zelf, nieuw opgelegde eisen.

    Bootbewoners worden voorschriften opgelegd waarvan juridisch helemaal niet vaststaat of deze wel op woonschepen mogen worden toegepast.
  • Een van de, bij inspraak aangedragen, opties voor aanpak was:

    Grond, vanaf 1946 in gebruik door het woonwagenkamp, later “centrum”, niet verkopen als industriegrond,
    maar reserveren voor uitgraven van de woonschepenhaven.

  • (zoals van 1933 tot 1991 op bestemmingsplannen staat ingetekend!)

  • Deze aanpak sluit bovendien aan bij de visie om meer boezemwater beschikbaar te maken tegen de te verwachten waterstijging.
    (ook in samenwerking met Rijk en Provincie/ Rijnland?)

    De visie van de gemeente:

    Industriegebied Waarderpolder kent bodemvervuiling en verouderde infrastructuur.
    Voor (nieuwe) industrie en daarmee werkgelegenheid wordt, in samenwerking met Rijk en Provincie gewerkt aan een herstructurering.

  • Je vraagt je af of de plannenmakers van nu, bekend zijn met de geschiedenis van de woonschepenhaven.
    Met Rijks-subsidie is in 1934 deze haven gegraven, in opdracht van de gemeente, juist buiten de stad en juist in dit gebied,
  • voor 70 woonschepen.
  • De haven is in 1935 aangewezen als verplichte woonschepen-locatie, enerzijds om de schepen uit de stad te weren,
    anderzijds om de woonschipbewoners een ligplaats te bieden waar ze daarna ook niet meer konden worden verjaagd.
    Die woonschepenhaven ligt daar al 70 jaar! Langer dan menige industrie.
    Stork: 1931, Hilarius, Hofman, allemaal vertrokken.

    Uitgraven van de haven zou het woongebied verder in de industrie brengen. Dit zou strijdig zijn met milieu-eisen...(zonering 3 en 4)

    Met name uit dat milieuoogpunt is terugdringen van (ook) het woonschepenbestand in de haven wenselijk en zou worden gekeken naar verplaatsing
    van woonschepen naar de stad…
    (waar ze nou juist weg moesten…)

    In de plannen worden nieuwe locaties aangegeven, waar woonschepen-ligplaatsen zouden kunnen worden ingericht.
    De haalbaarheid daarvan, uit oogpunt van financiën en milieu-eisen, zou in de praktijk onderzocht worden.

    Verder uitgraven van de haven om te kunnen voldoen aan die nieuwe eisen betekent geen toename van het aantal woningen in de polder.
    Alleen de onderlinge afstand tussen de woningen(schepen) moet worden vergroot, althans als de gemeente de, haarzelf opgelegde, eisen wil naleven.

    Het verder in het industriegebied brengen van de haven zou niet verenigbaar zijn met de milieueisen.

    Onterecht, gezien de woonfunctie die het al járen heeft.
    Vaststaat dat de woonschepenhaven als woonlokatie in het huidige bestemmingsplan is opgenomen.
    Bij het aantrekken van nieuwe industriën zal daarmee rekening moeten worden gehouden.
    Het onttrekken van ligplaatsen is, uit oogpunt van huisvesting, in de landelijke wetgeving niet toegestaan.

    Waar gesteld wordt dat de haalbaarheid onderzocht moet worden, hebben we over lange(re) termijnplanning.
    Ook áls een locatie gevonden zou worden voor het onderbrengen van een groot aantal woonschepen, dan hebben we het zeker niet over korte termijnplanning.
    Bovendien is het niet redelijk aan te nemen dat een toelaatbaar aantal, dat het aantal dat dan nog in de Waarderhaven achterblijft,
    met rust gelaten zal worden.
    Terwijl de eisen die de gemeente de woonschipbewoners in de haven, ten onrechte, oplegt NU de bewoners treffen.

    Waar het gaat om de visie tot 2020 is het zaak om NU de woonschepenhaven, die er al 70 jaar ligt, aan te passen aan de eisen

  • die NU worden gesteld.
  • Dus als visie nú:

  • Reserveer de ruimte voor aanpassen aan de nieuwe eisen door de strook grond in het verlengde van de haven te reserveren voor boezemwater
    waarin, aan één ~ of zelfs aan beide kanten, woonschepen uit de haven kunnen worden afgemeerd.
    (dus: terugbrengen van de sloot langs de Waarderveldweg, die er altijd heeft gelegen, nu in verbrede uitvoering)

    Pas de woonschepenverordening aan zodat niet realiseerbare eisen, bovendien strijdig met landelijke richtlijnen dat niet langer
    bouw~ en/of woontechnische eisen aan woonschepen mogen worden opgelegd, worden opgeheven.


  • Terug naar   de beschrijving  of gebruik pijl Vorige