overzichtsnummer: 23
datum 12 maart 2005
In de woonschepenhaven worden mensen geconfronteerd met brandveiligheidseisen, waaraan niet, dan met hoge kosten,
Grond, vanaf 1946 in gebruik door het woonwagenkamp, later “centrum”, niet verkopen als industriegrond,
De visie van de gemeente:
Industriegebied Waarderpolder kent bodemvervuiling en verouderde infrastructuur.
De haven is in 1935 aangewezen als verplichte woonschepen-locatie, enerzijds om de schepen uit de stad te weren,
Uitgraven van de haven zou het woongebied verder in de industrie brengen. Dit zou strijdig zijn met milieu-eisen...(zonering 3 en 4)
Met name uit dat milieuoogpunt is terugdringen van (ook) het woonschepenbestand in de haven wenselijk en zou worden gekeken naar verplaatsing
In de plannen worden nieuwe locaties aangegeven, waar woonschepen-ligplaatsen zouden kunnen worden ingericht.
Het verder in het industriegebied brengen van de haven zou niet verenigbaar zijn met de milieueisen.
Onterecht, gezien de woonfunctie die het al járen heeft.
Waar gesteld wordt dat de haalbaarheid onderzocht moet worden, hebben we over lange(re) termijnplanning.
Waar het gaat om de visie tot 2020 is het zaak om NU de woonschepenhaven, die er al 70 jaar ligt, aan te passen aan de eisen
Dus als visie nú:
Pas de woonschepenverordening aan zodat niet realiseerbare eisen, bovendien strijdig met landelijke richtlijnen dat niet langer
is te voldoen. En dit, omdat de haven te krap is voor het aantal ligplaatsen dat de gemeente er verhuurt.
waar het probleem in werkelijkheid ligt.
Niet de woonboten, die in de loop der tijd juist veiliger zijn geworden, maar de háven zelf voldoet niet (meer) aan de
Bootbewoners worden voorschriften opgelegd waarvan juridisch helemaal niet vaststaat of deze wel op woonschepen mogen worden toegepast.
maar reserveren voor uitgraven van de woonschepenhaven.
Deze aanpak sluit bovendien aan bij de visie om meer boezemwater beschikbaar te maken tegen de te verwachten waterstijging.
(ook in samenwerking met Rijk en Provincie/ Rijnland?)
Voor (nieuwe) industrie en daarmee werkgelegenheid wordt, in samenwerking met Rijk en Provincie gewerkt aan een herstructurering.
Met Rijks-subsidie is in 1934 deze haven gegraven, in opdracht van de gemeente, juist buiten de stad en juist in dit gebied,
anderzijds om de woonschipbewoners een ligplaats te bieden waar ze daarna ook niet meer konden worden verjaagd.
Die woonschepenhaven ligt daar al 70 jaar! Langer dan menige industrie.
Stork: 1931, Hilarius, Hofman, allemaal vertrokken.
van woonschepen naar de stad…
De haalbaarheid daarvan, uit oogpunt van financiën en milieu-eisen, zou in de praktijk onderzocht worden.
Alleen de onderlinge afstand tussen de woningen(schepen) moet worden vergroot, althans als de gemeente de, haarzelf opgelegde, eisen wil naleven.
Vaststaat dat de woonschepenhaven als woonlokatie in het huidige bestemmingsplan is opgenomen.
Bij het aantrekken van nieuwe industriën zal daarmee rekening moeten worden gehouden.
Het onttrekken van ligplaatsen is, uit oogpunt van huisvesting, in de landelijke wetgeving niet toegestaan.
Ook áls een locatie gevonden zou worden voor het onderbrengen van een groot aantal woonschepen, dan hebben we het zeker niet over korte termijnplanning.
Bovendien is het niet redelijk aan te nemen dat een toelaatbaar aantal, dat het aantal dat dan nog in de Waarderhaven achterblijft,
met rust gelaten zal worden.
Terwijl de eisen die de gemeente de woonschipbewoners in de haven, ten onrechte, oplegt NU de bewoners treffen.
waarin, aan één ~ of zelfs aan beide kanten, woonschepen uit de haven kunnen worden afgemeerd.
(dus: terugbrengen van de sloot langs de Waarderveldweg, die er altijd heeft gelegen, nu in verbrede uitvoering)
bouw~ en/of woontechnische eisen aan woonschepen mogen worden opgelegd, worden opgeheven.