Stelt U zich eens voor hoe die haven werd weggestopt.

De bewoonde stad eindigde zo'n beetje bij de koepel.
Daarboven had je industrieën.
Conrad, Figee, Hubertina -scheepswerf-, Droste (of was dat toen nog de stoom-verffabriek?), scheepswerf de HSM, Broders Blokmetaal, Stork Hijsch, later Conrad Stork. baggerbedrijf Hofman

(correctie: later vond ik dat metaalsmelterij Broder pas in 1943 een bouwvergunning kreeg, daarvoor zou er een melkfabriek van Cohen en van der Laan hebben gezeten)
De enige oeververbinding naar de polder lag bij de werf van Zuidam, bij de afgebrande molen de Adriaan.

Rampzalig jammer,

als je zijn schoonheid in volle glorie kende.

Naar de haven moest je lopend, of als je die toen al had, fietsend, vanaf de Oudeweg door de polder.
U las in de klachten van de bewoners hoe werkelozen, die tweemaal per dag moesten stempelen, 2 1/2 uur moesten lopen om naar de stad te komen.

Een fotokopie -zwart-wit- uit 1937,toont de leegte van de polder.
bron: Topografische dienst, blad 25 1937 Run IV nr. 82 (org. 25 x 25)

Ik kreeg de fotokopie 15jaar geleden uit Delft, ze worden nu niet meer verstrekt.
Tegen publikatie, mits met bronvermelding, werd geen bezwaar gemaakt
Wilt U originele afdrukken, dan kunt U ze bestellen bij info@tdkadaster.nl
Prijspeil 2004 rond de €23 voor normale maat- ca 25 x 25.
Ingezoomd komen ze over de €40,- en voor publicatie €40,- portretrecht.
U begrijpt dus dat ik geen echte foto's kan opnemen. Wie bestellen wil, weet nu het adres.

Volg de witte vertikale lijn zo'n beetje in het midden, de Waarderweg.
Zo kwam je naar de stad, of net andersom... Of muntjes betalen aan de Ferryman.

We wonen in "verweggistan"
(bron gemeente archief N7-110 H. Figeeweg 1964 54-32731)
waar geen bus komt, waar geen brug ligt, waar geen pont vaart
tenminste niet van de gemeente!
Een ervaren motorschipper sprong er bijtijds in. Schipper Gerrit Zekveld.

De omgeving is heel duidelijk GEEN woonomgeving.
Ingeklemd tussen baggerbedrijf Hofman, aan de zuidkant en Broder's Blokmetaal, de metaalsmelterij aan de noordkant
direct gevolgd door twee scheepswerven, de Haarlemse Scheepsbouw Maatschappij en  Conrad Stork
bron gemeente archief N5-104 NBS 1951 54-12791,  zal het er niet echt rustig zijn geweest.

Sfeer eens op foto (bron gemeente archief N7-140 NBS 1940 54-29236) uit 1940.

Foto vanonder de lopende band, waar zand en grind uit de schepen, over de rustige Spaarndamseweg werd vervoerd naar het bedrijf Kaliwaal.

Bedrijvigheid bij Stork en buurman H.S.M (bijgenaamd "de Vette Kluif")
foto N6-109 NBS 1958 54-10640 (gem. archief) toont scheepsbouw bij de HSM.
Op foto N6-109 NBS 1959 54-2450 (gem. archief) zie je, naast de HSM,  rechts naast de weilanden het woonwagenkamp.
De woonschepenhaven, helaas net buiten beeld, zou op de voorgrond rechts liggen...

Nog een brok industriële bedrijvigheid.
Onder toezicht van de bezetter werden bij Conrad Sturmboote gemaakt.
foto N6-109 NBS 1943 54-1911 ook weer van het Gemeente archief.

De gemeente hoopte vurig dat de geuzenzonen zouden vertrekken.
De haven was immers aangelegd als "voorloopige" haven.

De tijden lopen soms door elkaar, maar het is geen geschiedenisles.
Het gaat om de sfeer van toen.

Er was nog een molen. Paardenmanege de Molenruiters.
Hij had geen kap meer toen ik hem kende.
Hij is bewaard gebleven (Leiden).
bron: gemeente archief N7-110 WW 1974 54-3390 en N7-110 WW 1974 54-3553

Terug naar de  link-pagina, of klik op "vorige".