Een sprongetje naar het na-oorlogse.

Druppelsgewijs komen er schepen in de steigerloze haven, zoals opgebouwde sloepen . Hard gaat het nog niet.
Een opmerkelijke verschijning in 1947, de overslag ponton uit Nijmegen, met ingenieur de heer Slom.
Breed, kort en door meester-timmerman Huizenga opgebouwd, met slaapruimte beneden-deks.
Achterin de haven al sinds jaren een beeldbepalend element.

Het casco, in augustus 1979 in de beton gezet, is waarschijnlijk de langst in de haven aanwezige bak.

Namen die een stempel drukten op de haven:
Veerman Gerrit Zekveld, zowel senior als junior, die vanaf 1935 al overzet-schipper was.
Gerrit Colijn en Rie Colijn-Otter, de eerste ondernemers voor, in, om en, nou ja VAN de haven. Begonnen in een bouwkeet , werkten ze zich op naar een fraai winkelschip , totdat lange werkuren in soms barre omstandigheden aanleiding gaven bijtijds de zaak over te doen.

In het schrijven van havendirecteur Scholten aan de havenbewoners waarvan ik een dossierstuk aantrof nr. 2038/'55/HW/Sch/MG/ van februari 1955 (dossier 1.754.213.2 NBS wshaven 1955-1983)
staat dat vanaf 12-02-1955 een telefoon voor openbaar gebruik is geïnstalleerd in
winkelschip Felix Meritis op paal 9 bij C. Colijn.
De telefoon is onder nr. 14497 dag en nacht bereikbaar voor havenbewoners.

Er komen meer gegevens, hoewel fotokopietjes nog steeds zwart-wit zijn.
De industriële omgeving , anno 1950.
bron: Gemeente archief N5-104 Waarderweg 1950 55-10520
Geheel links, beneden het Spaarne, Broder's Blokmetaal en de woonschepenhaven. Links daarvan de donkere silhouetten van Hofman's baggermolens.

Het soort schepen verandert van ex-vrachtscheepjes en jachtjes tot voor bewoning gebouwde arken.

Het liggeld, tot dan toe per tonnemaat, werd omgezet naar een regeling die meer geld moest opbrengen. In 1958 wordt de prijs f 1,25 per lengte meter.

Nog een keer topografische dienst, blad 25 -1958 - run IV, nr 198, waar nu ook de Prinsenbrug te zien is.

Terug naar de  link-pagina, of klik op "vorige".