De jaren 1950-'60 31 december 1952 liggen er in de haven al weer 45. Jonge groen-aanplant maakt de sfeer leefbaarder 21 november 1953: Nog maar drie vrije plekkies! "Buitengaats" liggen er inmiddels ook al 30. In 1954 wordt besloten tot aanleg van ligplaatsen aan de Jan Gijzenkade. Met electrische aansluiting per schip! Wie een schip heeft in de woonschepenhaven, dat mooi genoeg is, mag de haven uit. Kwestie van zorgvuldig beleid, nietwaar? In de loop van 1954 worden er zes steigers bijgemaakt. Er zijn dan 26 steigers. Totaal aantal schepen 58. En nog 30 elders in de stad. De helft van de Haarlemse woonschepen (116 stuks) ligt in de haven hier. Het blijft een vrijhaven, waar mensen zo weer kunnen vertrekken, maar het aantal beschikbare plaatsen wordt minder. De gok om volgend jaar weer een stekkie te krijgen, wordt daarmee groter. 1956: start 58, bij 13, vertrek 10, eindstand 61. Ook verhuizing van alleen de bewoners komt voor. Geen vertrek van boot, maar alleen nieuwe bewoners, volgens de havendienst dat jaar 14 nieuwe. Even een zijsprongetje naar de directe omgeving: Kostte de aanleg van de hele haven destijds f 25.500,- later, begin 1956, wordt er door de gemeente een voilkstuinveldje aangelegd op het in onbruik geraakte paardenveldje, tussen het woonwagenkamp en de haven in. Kosten f 26.000,- De opening op 1 mei haalt zelfs het Haarlems Dagblad! Je kunt er voor 7 cent per m2 tuingrond huren. Maar zó dicht op het kamp, met zijn oliestank van sloopauto’s en de regelmatige rookontwikkeling van brandende autobanden, al bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Weet zo’n gemeente veel…..? bron:gemeente archief N6-109 1966 wvw 1966 54-30652 en N6-109 wvw 1970 54-29801
|
De gemeente veerdienst bij Droste is niet langer nodig. De Prinsenbrug, is vóór de officiële opening op 28 juli 1958 al begaanbaar. De havendienst heeft in 1956 de veerdienst én de Heen-en-Weer van vader Zekveld overgenomen, later, 31 juli 1958, neemt de gemeente de Droste-pont in gebruik. Alle industrieën hadden hun eigen pont. Stork-pont, Figeepont, Drostepont. Steeds lezen we in de rapporten, hoeveel nieuw, hoeveel vertrokken, hoeveel eindtotaal... Proef de sfeer uit die tijd Nog even naar de omgeving , want veel tekst is vermoeiend. Hier de ingang, waar nu de Industrieweg ligt. Intussen zijn er ook nog steeds negatieve ambtelijke inzichten! Gedwongen door het, tegen alle verdrukking in, tóch willen wonen op een woonboot, wordt er al op 11 maart 1957 een voorstel gedaan om de Nautic haven, waar geen activiteit meer is, te gebruiken als strafhaven. Mensen die een boot kopen zonder ligplaats, kunnen dan daarheen worden gesleept. Er waren andere plannen met de Nautic haven (en de Paul Krügervaart), het voorstel is niet op die lokatie in praktijk gebracht. Rapporten van de havendienst van 1959 melden dat de woonschepenhaven definitief vol is.
|
Bekijk eens opname N6-109 wh 54-4720. Het fraaie puntdakje geheel links, heb ik niet gekend.bron gemeente archief.
De HSM is nog in bedrijf. De foto stamt uit ca. 1954
Op de voorgrond de opgebouwde dekschuit "Het Veerhuis"van Zekveld, de veerschipper, met haaks daar op de Jacowiti.
Wat betreft de bevolking en de houding van de gemeente begint er een vaag licht te schijnen in het ambtelijk brein.
Niet écht helder, maar er gloort iets… Het zijn niet langer zwervers meer, maar woningzoekenden.Toch is de gemeente nog steeds niet blij! Er wordt gerapporteerd:
Daar de huidige categorie bewoners van schepen een geheel ander karakter draagt dan dit vroeger het geval was en velen een woonschip aanschaffen om hun woonprobleem op te lossen, is het aantal vertrekkenden uiterst gering….
Daar het aantal ligplaatsen beperkt is, wordt aan gegadigden geadviseerd voor het oplossen van het woningvraagstuk hun toevlucht niet te zoeken in het betrekken van een woonschip, doch te trachten hierin op een andere wijze te voorzien.