Havendirecteur Scholte doet 4 april 1961 een voorstel aan het College. Hij wil het schepenbestand in de haven saneren via de subsidieregeling krotopruiming.
bron: Dhr Rolvers, bouw en woningtoezicht, destijds schouwer.
Ook wil hij de haven vergroten overeenkomstig het dan geldende uitbreidingsplan (vastgesteld bij raadsbesluit 26 dd 1 februari 1961).

Industriehaven…



Inderdaad, de haven die er al 25 jaar ligt, staat niet op de kaart als WOONschepenhaven... En dan, in die grotere haven, mogelijk ook clandestiene schepen van buiten de haven een ligplaats geven.


Dichterbij in de tijd.De Spaarndamseweg.
Herinnert U zich nog die foto vanonder de transportband van zand en grindbedrijf Kaliwaal -1940- ?
Rond 1964 nog in bedrijf. Het witte gebouw van de Napo (petroleum) stond waar nu de flat staat met autohandel v/h Heeremans en van Leuven (TopCars)

Nog een kijkje die kant uit.
Tegenover de haven de Shell, aanvankelijk alleen als depôt, later ook jaren als verkooppunt. Wie wist dat het daarvoor de gasfabriek van Schoten was?

De rustieke omgeving aan de andere kant, het huisje van Mentink .
Op de voorgrond de sjouwerman -roeiboot- van overzetschipper Zekveld.

Met nog zo'n winters plaatje, paal 28, het hoekje noord-oost, naast de hoge bak van voorheen Slom.

Er waren ligplaatsen bij gecreëerd als 28a en 26a en 3a en 1a. Opvulhoekjes en de gemeente had toen niks met brandveiligheid!
Meer aandacht verderop onder "kijkplaatjes 1964".

Terug naar de  link-pagina, of klik op "vorige".