Bron gemeente archief: N6-109 NBS 1970 54-3060 toont de bouw van de brugpijlers in het Spaarne.

Duidelijk is te zien dat baggerbedrijf A.Hofman nog volop productief was.

Inspraak van belanghebbenden?
Er is één bezwaarschrift uit de haven geweest. Had de indiener toen geweten wat-ie nu weet, misschien had die brug hier dan nooit gelegen.

Plan van de gemeente was namelijk om er niet eentje, maar twee te maken.
Bereken de uit te geven grond aan de industrie, neem de toekomstvisie van een doorsteek of oversteek van de spoorlijn over de Amsterdamsevaart,
dan weet je dat een krap bemeten "van Liemt-brug" onvoldoende zal zijn.

Het plan was ook aan de andere kant van de haven een industrieweg en een brug te maken.
(U las dat al in voorgaande stukjes érger - nóg erger")
Daarmee los je meteen het woonbotenprobleem op. Die liggen dan in een (uitlaat)gaskuil!
Voldoende ,zwaar, autoverkeer straks volgens de berekeningen van zoveel vierkante meter industriegrond.

Niks Zaanestraat, daar zat Stork. Dat kostte geld. Nee bij de Waarderhaven!
Industriële toepassing op industrieel terrein. Procedureel niks tegen te beginnen!
Het kon dan best wezen dat die waterzigeuners daar niet blij mee zouden zijn, maar denk eens aan het belang van de industrie!

in die opgekochte recreatiepolder!

 

De haven, voor 70 woonschepen, met een stevig stukje rijkssubsidie in 1934 gegraven, had toen al een rumoerige geschiedenis als woonschepenhaven achter de rug.
Rechtszaken, kroonberoep, politieoptredens...
Officiële bronnen genoeg om aan te tonen dat hier al 35 jaar gewoond werd!

De pijlers uit het water gestampt, daar bij het benzinestation van de Shell, opritten, brugdek erbij.
Balans om het spulletje open te kunnen trekken... Moet even aan gewerkt worden, maar daar was dichtbij huis gereedschap voor.Kwestie van rustig en nauwkeurig werken.

Aan de kant van de haven was het inmiddels een onmogelijke toestand. De weg was weg.
Jonge moedertjes met kinderwagens of fiets, moesten maar zien.
Niet alleen de kop van de haven, waar een geasfalteerd parkeerterreintje lag, werd volkomen overhoop getrokken,
ook bij de doorgang, tussen de twee havens in, was het een puinhoop.
Links de woonschepenhaven (op de foto de Jacowiti), rechts de haven van Hofman
en tussen die havens in moest een weg. Voor industrieel verkeer!

Let eens op de open vlakte rechts van de haven...
Daar hadden de bewoners diepe tuinen met bergingen.

In de dossiers vind je terug dat de bewoner van paal 1A weigerde nog langer liggeld te betalen.
Je kon geeneens meer van je boot naar de weg. Wat hoort er dan bij een LIGPLAATS?
De gemeente suste de zaak door te stellen dat bij elke bouw wel enige overlast was en die ligplaats?
De boot lág er toch?

 

We kunnen nog een tijdje blijven muiten en treuren, maar gedane zaken nemen geen keer.
En laten we eerlijk zijn, die brug (bron gemeente archief N6-109 NBS 1971 54-3062), feestelijke opening 23 mei 1970, heeft niet alleen nadelen.

Wél waren we wat jaartjes later een stuk minder goed van vertrouwen, richting gemeente.
Maar daar hebben we intussen ook alle reden voor.

Terug naar de  link-pagina, of klik op "vorige".