Hoezo haven?

Beetje de tijd voorbij gelopen, maar om enig inzicht te krijgen, moéten we even terug.
moéten we even repeteren, of resumeren, of zo...

  • Gegraven onder toezicht van de Heidemaatschappij in het kader van de Dienst Uitbreiding Werkzaamheden
  • met een stevige subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken
  • en bestemd voor het onderbrengen van 70 woonschepen. (plannen 1933 -officiële in gebruikname 1935)
  • Binnen drie maanden al een afvaardiging van de bewoners met een petitie.

    Haven deugt voor geen meter.
    Was ook niet ten gerieve van het watervolkje, maar ten gerieve van de burgers langs singels en grachten die de waterzigeuners de stad uit wilden hebben.

    Verslagen van de havendienst 313H 28-07-1938 (Kamermans havenmeester rapporteert)
    Door afschrikwekkend beleid gelukt het aantal (woon)schepen terug te dringen van 51 naar 32

    Schepenbestand verloopt daarna
    1940 25 schepen // 1943 18 schepen // 1944 8 schepen // 1945 6 schepen

    Na de oorlog nauwelijks of geen hout, steigers, meerpalen, lichtmasten, alles opgeofferd aan Koning Winter 1944.

    Drie jaar ná de oorlog
    24-02-1948 op de begroting f 8400,- voor baggerwerk in de haven en nog eens f 4200,- voor steigers en palen.

    1952 alweer 45 schepen en 21-11-1953 nog slechts 3 vrije plaatsen.
    In 1954 behoefte ligplaatsen zó groot dat ook Jan Gijzenkade wordt ingericht.
    In de woonschepenhaven 6 steigers erbij, totaal nu 26 steigers, 58 schepen.

    11-03-1957 voorstel om v/h Nautic haven te bestemmen voor strafhaven voor schepen die geen ligplaats hebben (!)

    1958 vaststelling liggeld (gerechtigd tot innen van geringe retributie - woonwagen en woonschepenwet) f 1,25 per meter lengte.

    1959 havendienst verklaart de haven definitief vol.

    EN IN 1961 STAAT ER HELEMAAL GEEN WOONSCHEPENHAVEN OP DE KAART!

    Laten we eens proberen de aanloop naar dat bestemmingsplan te onderzoeken, want dat bij de gemeente die haven niet bekend zou zijn,
    terwijl nota bene de havendienst onder havendirecteur Scholte een zelfstandige dienst was, kunnen we gevoeglijk vergeten.


    Terug naar de linkpagina