eigen schuld, ..zelf gekozen!
In het vorige stukje hebt U kunnen lezen dat er dan tóch maar een vaste, en geen tijdelijke brug, moest komen. Ir. van Scheffelaar heeft het over "een halve Buitenrustbrug".
Dat wil dus zeggen dat naar voorbeeld van de Buitenrustbrug bedoeld was om er van meet-af twee naast elkaar gelegen bruggen van te maken !.
Er was eerst de idee voor het huren van een nood(bailey)brug.
Toen een smalle brug voor éénrichtingsverkeer.
Daaraan verbonden ontstond er een geheel nieuw idee
Zoals ik al zei: Het kon nóg ergerder...
Realiseer je dat de polder als industriegebied, -U weet nog wel, die recreatiepolder... zich zeer snel ontwikkelde.
In de brief CIV/42.245 dd 28-10-1968 bladzijde 2 onderaan staat te lezen hoezeer de vroede vaderen de woonschepenhaven een warm hart toedroegen.
Er moest t.z.t. een tweede brug komen, aan de andere kant van de haven.
Overeenkomstig het voorbeeld dus van die Buitenrust bruggen.
Bedenk daarbij dat die woonboten lager liggen dan de weg, dan kunt U het effect zelf wel invullen.
Niet allemaal waren ze zo onnadenkend. In een raadsvergadering, in november 1968, stelt mevrouw mr. E.A.J. Scheltema voor om die nieuw te maken brug meteen voldoende breed te maken. De oppervlakte uit te geven grond is natuurlijk bekend en de drukte voorspelbaar.
Er wordt haar toegevoegd dat een brede brug niet past in het kostenplaatje. Er was oorspronkelijk slechts sprake van een noodbrug! Bovendien, hield men haar voor: twee aparte bruggen had ook zo zijn voordelen.........
Er volgen verbeteringen op de tekeningen van de stadsingenieur. 31-01-1969 hebben we de aanvullingen N 7, 8 en 16.
bron O.W. CIV45/053.
Begin maart, 4 maart, is er de brief van afdeling 7 nr. 48309, waarin onderin te lezen staat:
..//..tekenen hierbij aan..//..vertegenwoordigers van de bewoners van de woonschepen in de haven i.v.m. ingebrachte bezwaren.
In de dossiers is niet meer dan één bezwaarschrift van de havenbewoners aangetroffen.