nóg ergerder...?


eigen schuld, ..zelf gekozen!

In het vorige stukje hebt U kunnen lezen dat er dan tóch maar een vaste, en geen tijdelijke brug, moest komen. Ir. van Scheffelaar heeft het over "een halve Buitenrustbrug".
Dat wil dus zeggen dat naar voorbeeld van de Buitenrustbrug bedoeld was om er van meet-af twee naast elkaar gelegen bruggen van te maken !.

  • Er was eerst de idee voor het huren van een nood(bailey)brug.
  • Toen een smalle brug voor éénrichtingsverkeer.
  • Daaraan verbonden ontstond er een geheel nieuw idee

  • Zoals ik al zei: Het kon nóg ergerder...
    Realiseer je dat de polder als industriegebied, -U weet nog wel, die recreatiepolder... zich zeer snel ontwikkelde.
    In de brief CIV/42.245 dd 28-10-1968 bladzijde 2 onderaan staat te lezen hoezeer de vroede vaderen de woonschepenhaven een warm hart toedroegen.
    Er moest t.z.t. een tweede brug komen, aan de andere kant van de haven.
            Overeenkomstig het voorbeeld dus van die Buitenrust bruggen.

    Bedenk daarbij dat die woonboten lager liggen dan de weg, dan kunt U het effect zelf wel invullen.

    Niet allemaal waren ze zo onnadenkend. In een raadsvergadering, in november 1968, stelt mevrouw mr. E.A.J. Scheltema voor om die nieuw te maken brug meteen voldoende breed te maken. De oppervlakte uit te geven grond is natuurlijk bekend en de drukte voorspelbaar.
    Er wordt haar toegevoegd dat een brede brug niet past in het kostenplaatje. Er was oorspronkelijk slechts sprake van een noodbrug! Bovendien, hield men haar voor: twee aparte bruggen had ook zo zijn voordelen.........

    Er volgen verbeteringen op de tekeningen van de stadsingenieur. 31-01-1969 hebben we de aanvullingen N 7, 8 en 16.
    bron O.W. CIV45/053.

    Begin maart, 4 maart, is er de brief van afdeling 7 nr. 48309, waarin onderin te lezen staat: ..//..tekenen hierbij aan..//..vertegenwoordigers van de bewoners van de woonschepen in de haven i.v.m. ingebrachte bezwaren.
    In de dossiers is niet meer dan één bezwaarschrift van de havenbewoners aangetroffen.

     

      Die mijnheer Lichtvoet, die van niets het fijne wist...
      Maar die met bewoner Verwoerd van paal 19 en met winkelbeheerder Otten om de tafel had gezeten, amper twee maanden daarvoor!
      Waarin, onder andere, werd verteld dat er plannen zijn voor het verplaatsen van de hele haven naar Penningsveer (overigens niet in de eerstvolgende vijf jaren...)
      In een bijeenkomst voor woonschepenbewoners uit de Waarderhaven, georganiseerd door de gemeente op 1 februari 1966, in de kantine van de toenmalige groentenveilig (industriehaven) was daar ook al over gesproken!

      En die haven dan?
      Die ligt in een gebied dat overeenkomstig het bestemmingsplan bestemd is tot industriegrond en water.
      bron SO/44.442 10 januari1969 O.Werken - Grondbedrijf.
      En de ter visielegging?
      Is er ook geweest. Haarlems Dagblad 25 januari 1969 én, dat herinner ik me sodemieters goed, óók aan de bootbewoners en de bewoners van de Spaarndamseweg.
      Het bezwaarschrift dat er volgens de opzet van de gemeente NOOIT had moeten wezen, is in behandeling genomen en ik herhaal:
      Had ik toen geweten hoe alles in elkaar stak, dan had het er gegarandeerd anders uitgezien.

      We zullen de volgende stap nemen naar de dreiging van de Tweede Waarderbrug, want die hangt ons dan reeds boven het hoofd!

      Terug naar de  link-pagina, of klik op "vorige".