Losse flarden die eigenlijk in andere stukjes thuishoren. Opnemen daarin wordt nog overwogen.


Restant woonwagen en woonschepenwet

In 1991 werden schepen nog geschouwd overeenkomstig de woonschepenwet.
Onder andere de "Allegonda" -Haarlem 1320- krijgt 21 augustus 1991 nog zijn goedkeuring.
Moet je nog eens kijken, als je zo'n oude provinciële bewoningsvergunning hebt, hoeveel personen er wel niet op zo'n woonboot mogen slapen! Dat is pas écht stapelen!


Zorgvuldige planning:

Afdeling 2 maakt in haar stuk 129142/295 dd. 29 augustus 1978 melding van het ontwerp bestemmingsplan, ter vervanging van 't oude uitbreidingsplan 1961.
Definitieve ontwerp volgt pas in 1991!


Artikel 19 procedure.

Archief BWE 417, map 396 Waarder en Veerpolder 1981-1991 geeft een reden op om de Vondelbrug buiten het plan te houden.
Door brug en tracée in een aparte procedure (WRO art. 19) op te nemen en een aparte Millieu Effect Rapportage te vragen, kan het inmiddels toch al sterk vertraagde plan 1991 nu worden doorgedrukt.
Bovendien ontstaat er, door uitsluiting nu, straks een overzichtelijkere procedure, zuiver gericht op de brug en daarbij horende randverschijnselen.


Voorschriften, de ligplaats betreffende

In aansluiting op het vervallen van de woonschepenwet en het onderbrengen van woonschepen als erkende woonvorm binnen de woningwet, stelt onze de gemeente dat:
het beleid ervan uitgaat dat het woonschip gezien wordt als een volwaardige woonvorm, -dus dat, evenals voor woningen, nadere voorschriften kunnen worden gesteld voor ligging van de schepen en gebruiksvoorwaarden van de aanliggende oever.
Het opleggen van bouw en/of veiligheidsvoorschriften op de woonschepen zelf hoort daar dus duidelijk NIET bij.

Nu de subsidiemogelijkheden nog gelijktrekken en we zijn er.....


Scheepjes tellen.

Bij de laatste ter visie legging zijn bezwaren binnengekomen, waaronder van een bootbewoner uit de Waarderhaven.
Deze bewoner wijst er op dat de tekening de buiten de haven gelegen ligplaatsen niet toont en dat ook in de tekst het aantal woonschepen "55" noemt.
Dit aantal moet worden 57 en de tekening dient ook de twee erkende Waarderhavenligplaatsen 59 en 60 te tonen.
Definitief ontwerp werd in die zin gecorrigeerd.


Industriegrond onbebouwd

In dezelfde map bevinden zich een aantal standaard bezwaarschriften. Gelijke tekst, individueel ondertekend, gericht tegen de genoemde bestemming -industriegrond onbebouwd- van de strook grond ten noorden van de Waarderveldweg (stuk tussen de gecultiveerde tuinen en het Nelisterrein)
Zelfs een bewoner aan de zuidkant (!) dient bezwaar in.
Datum 04 maart 1991


Ondersteuning Wijkraad

Ook de Harmenjanswijk maakt namens de bewoners bezwaar -op 28 februari- tegen dezelfde vermelding: industriegrond -onbebouwd-
En protesteert de wijkraad ook tegen het wegbestemmen van de parkeerplaats noord en de ligplaatsen 59 en 60.
Ook protesteert de wijk tegen het vervallen van de Vondelbrug en het afzien van een wijzigingsbevoegdheid.


Een aantal jaren terug maakte de wijkraad eveneens bezwaar tegen plannen van Maco-bouw.

Het antwoord van oom gemeente was toen dat de haven, zijnde een industriehaven, niets te bezwaren had....
Het zou gaan om een industriële vestiging binnen het voor industrie bestemde gebied, dus... kop houden!!!
We kennen die bouw als Fracon/ Maco en Robo, maar het gaat allemaal om de bedrijfsgebouwen nu langs de Goedkoopweg, direct ten Zuiden van de Industrieweg.
Deze bouw haalde in het verleden al eerder de krant, omdat de bewoners van de haven de vertoning op het stadhuis met een zogenaamde zonnetafel niet vertrouwden.
Toen later de medewerking werd gevraagd van een steigerbouwer, die er met steiger en spandoek liet zien hoe de schaduwlijn zou vallen, overeenkomstig de zonnestand en de geplande bouw op lokatie, bleek de zonnetafel een grove mistekening te geven.
De plannen werden in die tijd dan ook aangepast.


Nog een leuke, als je tenminste in bent voor zwarte humor.
Naar de Mooie Nel

In een stuk voor het ontwerp bestemmingsplan spreekt de Industriekring haar bezorgdheid uit over vermenging van wonen en industrie in de Waarderpolder.
Voorzitter ingenieur Schuit en secretaris drs. Hulsebosch vinden dat de haven, die nog niet zo lang bestaat, wel verplaatst kan worden.
Waarmee aangetoond is dat een goede opleiding ook niets garandeerd.
De haven is welgeteld drie jaar jonger dan Stork, alleen.... Stork is er al enkele jaren niet meer!
Zo geldt in zijn algemeen dat vrijwel álle industrieën die zoveel last hebben van die haven, hier later pas werden gevestigd.
Als je daarnaast bedenkt dat er bewoners zijn die hier al 50 jaar wonen... Of drie generaties, op de haven zelf!

Ook de Kamer van Koophandel pleit voor verplaatsing (1988) Als lokatie wordt genoemd de Mooie Nel.
Op , naast of in de rioolzuivering staat er niet bij....

In dezelfde reactie wordt gevraagd om een oeververbinding in het verlengde van de Waarderweg (Rids of Vondelbrug) omdat het verbreden van de bestaande Waarderbrug door onvoldoende afwikkeling op de Spaarndamseweg geen optie is.

Zoals we gezien hebben heeft de gemeente hééééél lang nagedacht daarover,

maar zag in 1991 het belang van die brug niet in!


Terug naar de beschrijving zelf   klik hier, of klik op "vorige".