Kijk eens hoe de bescherming van de woonschepen, hier, er heden ten dage voorstaat?
Er is een bestemmingsplan. Raadsbesluit 287, dd. 28-08-’91
Daarin is de woonschepenhaven -na dik 55 jaar- als woonkern opgenomen.

De woonwagen~ en woonschepenwet (1918) is vervallen. Heeft de wetgever( landelijke wetgeving) in de wet gesteld
dat gemeenten niet langer bevoegd zijn om nadere bepalingen op te nemen van bouw~ of woontechnische aard,
onze gemeente legt bepalingen op waar niet redelijk meer aan te voldoen is.
En met een flexibiliteit dat je in de rechtzaal je gelijk moet zien te halen!

Sprinkler-installaties, die nergens in de woonschepenverordening genoemd worden,
als alternatief voor eisen die niet haalbaar zijn.

EN... inmiddels als alternatief geschrapt, vanwege de grote storingsgevoeligheid en andere praktische bezwaren.
De gestudeerde koppen hadden er even niet bij stilgestaan wat een sprinkler veroorzaakt op een woonark!

In het stadsblad heeft een aanvraag gestaan voor 7 staanplaatsen voor woonwagens.Aanvraag 117/04 d 26 februari 2004.

Mij een zorg, die mensen willen ook wonen en het is niet in de laatste plaats belangrijk voor de haven
dat ook daar weer een woonkern ontstaat.

Maar hoe verklaar je dat uit oogpunt van geloofwaardig beleid? Wij krijgen steeds te horen: "NEEE, Industriegrond!!!!

Voor wie écht van verrassingen houdt..
De eerste grote tekening van het voorontwerp structuurplan Haarlem, destijds in te zien bij de Stadsbibliotheek en op de Zijlsingel.

Waren in 1990 slechts twee schepen (59 en 60) BEWUST niet ingetekend, (lagen daar pas 20 jaar...)
totdat na een bezwaarschrift de zaak werd rechtgezet,
nu stond de hele woonschepenhaven er niet meer op!

De oever langs het Spaarne vanaf voorheen Figee tot Schoteroog, ingetekend als toegankelijk voor wandelaars/fietsers.

Dat er net boven Figee een boerderijtje staat, al vanaf de middeleeuwen, is even niet ter zake.

Ook die haven van 1935 moet blijkbaar zijn monding voor in~ en uitvarende schepen missen.
Hoe dat dan moet met hellingbeurten is dan maar hún probleem…, tenzij de boten daar inderdaad weg zijn…

De industrieën, die nu nog plaatsing aan het water hebben,
sommige zoals Visno zelfs noodzakelijk, moeten maar zien.

Maar….

Er komt wél een nieuwe oeververbinding bij Schoteroog.
Als het aan de plannemakers ligt een soort Calatrava-brug.
Waarna de Waarderbrug en ook de Spaarndamseweg, op deze hoogte, het een stuk rustiger krijgen.

En dat is dan weer mooi meegenomen voor die woonschepenhaven.

Of was die nou weg?
Gedeporteerd naar de Mooie Nel, onder de rook van de rioolzuiveringsinstallatie, of de beruchte Put van Vink in Zuid?

Als afsluitertje voorlopig nog wat flarden.

Terug naar de  link-pagina, of klik op "vorige".