Misschien zit ik hier weer op reeds begraasde wei...
Nadat je steeds stukjes oppikt in dossiers, weet je intussen niet meer zeker wat je nou wel en wat je nog niet gehad hebt.
Straks als heel het verhaal klaar is, voor zover het ooit dat stadium bereikt, kan ik een soort trefwoordenregister aanmaken om daarmee meer overzicht te krijgen en dubbele vermeldingen te schrappen
Tot die tijd is het een levende pagina, met alle nadelen van dien.


De renovatie.
Hadden we het al over gehad, we hebben er plaatjes van gezien.
Geschiedkundig is er meer om te doen geweest. Ik heb al aangehaald de onvrijwillige versleping van de Jacowiti van toenmalig paal 3 (langsscheeps voor de wal). Eigenlijk een van de weinige schepen die goed lag!

Voor het aanpakken van onwillige bewoners moest er een nieuwe havenverordening komen en bovendien een waar de bewoners mee akkoord gingen.
Afdeling 1, nr 89515 uit 1977 (juli of augustus) aan de Raad het resultaat van de besprekingen met de havenbewoners in het clubgebouw van onze buren van het woonwagenkamp.

Deze verordening noemt maten 16,5 bij 4,5 bij 3 (werd later 3.5) hoog, alles natuurlijk in meters.
Kenmerkend verschil is dat de haven iets minder een vrijhaven wordt waar schepen die niet weg willen, ook niet verplaatst kunnen worden (uitspraak 17 april 1975, gerechtshof Amsterdam)
Verplicht innemen van een andere ligplaats kan door de gemeente worden opgelegd, echter niet dan nadat de havencomissie gedurende één maand schriftelijk advies heeft kunnen leveren.

Dit stukje toont aan dat wanneer er sprake is van een gekozen en erkende vertegenwoordiging van de havenbewoners, er een overlegstructuur aanwezig is waar de gemeente niet omheen walst.
Jammer dat de interesse van de havenbewoners hede ten dage zo'n gekozen vertegenwoordiging niet meer kent...

Terug naar de beschrijving, of klik op "vorige".