Vondel in Schoten Nieuwsgierig naar de reden waarom nou de 2e Waarderbrug was losgelaten, zijn wederom de archieven geraadpleegd.
De wijkraad had het in 1979 opgenomen voor de havenbewoners en hun verzoek om de vrijstrook,
voorheen 2e Industrieweg, als tuin te mogen gaan gebruiken ondersteund.
Toen was dus blijkbaar al bekend dat die 2e brug niet doorging, maar waarom?Een officieel besluit van het College vond ik met het jaartal 1981 (niet nader gedateerd)
Vaststelling uitgangspunten 12 juni 1981, nr 189/1981
..//.. Er moet een scheiding worden aangebracht tussen fietsverkeer en snelverkeer aan de zuidzijde van de (bestaande) Industrieweg.
Ook wordt -onder punt 2- genoemd de nieuwe brug, ten noorden van de Waarderbrug,
maar lees verder mee:Op pagina 3 van dit stuk:
Brug niet opnemen, omdat de aansluiting op Rijksweg 5 (=Amsterdamse Vaart) het industriegebied voldoende zal ontsluiten.Er wordt gewezen op het gevaar dat een eventuele 2e Waarderbrug, samen met de nieuwe ontsluiting op de Amsterdamsevaart,(=fly over Kegge - Stastok) een aanzuigende werking kan hebben vanaf de Rijksweg 5 naar Haarlem Noord.
En effe opletten, want deze vind ik persoonlijk ijzersterk!
De noodzaak voor het opnemen van de Vondelbrug wordt niet ingezien (1981!) en bovendien financieel niet haalbaar geacht!Zet de zaken eens op een rijtje:
De "halve Buitenrust" van Liemt-brug (=Waarderbrug), die niet per ongeluk te krap is in z'n eentje. De constatering dat de bestaande brug zeker in de piekuren de verkeersstroom niet aan kan De cijfers van Beekman uit het Verkeers Circulatie Plan, die aantonen dat de verkeersstromen over de Waarderbrug een sterke relatie met Noord hebben Plannen vanuit de tijd dat de Prinsenbrug gemaakt werd, samen met de randweg Oost....voor de brug nabij de jachthavens -Spaarnebrug- Maar de noodzaak van de Vondelbrug wordt niet ingezien!
10 augustus 1981 afdeling 2/175636 onder punt 3: Geen 2e Waarderbrug meer? Dan ook geen strook vrijhouden met bestemming 2e Industrieweg....
Maar kijk eens mee naar Afdeling 2 /523213
Nog steeds bezig met het ontwerp bestemmingsplan Waarder en Veerpolder (vanaf 1981, zelfs al daarvóór).De stukken dragen als datum december 1987.
Nog steeds liggen ze te emmeren over die smalle Waarderbrug. Nu de 2e brug gewipt is uit de plannen, zou de bestaande brug verbreed moeten worden.
Andere becijferingen tonen aan dat verbreden geen oplossing biedt, omdat de Spaarndamseweg de capaciteit niet heeft om vlotter af te werken.
In principe geldt dat evenzeer voor een tweede brug.
en dát was de reden om geen 2e brug te maken. Niks arme woonbootbewoners....
Gewoon praktisch blijven!En dan weer zo'n typisch ambtelijke, waar burgers geen moer van begrijpen:
In de kantlijn staat met balpen bijgeschreven dat raadsleden voorstellen om die 2e Waarderbrug tóch in de plannen op te nemen uit oogpunt van "toepassingsplanologie" (21 letters).
Je hoeft hem dan niet meteen te maken, maar hebt de reservering al vast...
Terwijl hij bij raadsbesluit in 1981 al was losgelaten!De belangrijkste punten in dit brok leesvoer zijn als volgt:
In plannen vanaf 1933 komt af en toe de Spaarnebrug voor op tekeningen en in tekst, naast de variant ter hoogte van de Zaanestraat.
Op de tekening bij het uitbreidingsplan uit 1961 staat deze Vondelbrug, of heet hij dan nog Spaarnebrug? eveneens aangegeven.
In de Industriekring wordt al jaren gepleit voor de Oostelijke Randweg inclusief ontsluiting nabij de jachthavens.
Sterker nog... In een reactie van de Industriekring, 9 maart 1988, staat dat de industrie door (dure) grondaankoop - U weet nog wel, die grond die was opgekocht of onteigend voor recreatie- al een ruime bijdrage had geleverd aan het "omslagfonds" Waarderpolder voor infrastructuele werken.
waardoor de industrie er van uitgaat dat die brug nu ook komt, of minimaal planologisch wordt gereserveerd...en bij het aannemen van het bestemmingsplan 1991 spreekt ons College zich uit voor het ontwerp zoals dat op dat moment is uitontwikkeld,
exclusief de Vondelbrug!
Geen Vondel in Schoten!Volgen nog wat losse puntjes, op zich ook nog interessant genoeg...
Zullen we die nog maar even bewaren? Was alweer een ellenlang stuk, deze keer!
Terug naar de link-pagina, of klik op "vorige".