Door vrachten onduidelijkheid over ingrijpende renovatie is dat nooit gevierd... Maar kijk eens terug hoe de start was! Ook niet echt vrolijk...
De woonschepenhaven aan het Noorder Buiten Spaarne is met de hand gegraven in 1934.
De zuidwal was 142,50 meter lang, de Noordwal 134,50 meter.
Als voorbeeld diende de, dan al bestaande, woonschepenhaven (de Tijnje –Leeuwarden- 1925)Uitbesteed aan de Nederlandse HeideMaatschappij, onder de Dienst Uitbreiding Werkzaamheden (DUW),
en met een stevige Rijkssubsidie (ministerie Sociale Zaken)… ,
Naar de eisen van Rijnland, ondiep, met lagen klei bedekt en met deugdelijke walbeschoeiing.
De klus werd geraamd op ongeveer 380 manweken…Hij moest plaats gaan bieden aan 70 woonschepen.
Vooruitlopend op een geheel ander plan
De tekening toont de ("voorloopige" woonschepen)haven links, in het midden, met lussen voor in~ en uitvarend vrachtverkeer (industriehaven I en II)
Vooruitlopend op deze (nooit gerealiseerde) plannen, werd alvast onze "voorloopige" haven gegraven. ( verslag 4 mei 1934 )
Kosten destijds? fl 25.500,-Bron van bovenstaande: gemeente archief
Even herhalen deze: Gegraven als woonschepenhaven, (vanwege de subsidie) maar ingetekend als Industriehaven.
(uitbreidingsplannen Waarder en Veerpolder raadsbesluit 11 dd 22-11-1933)Mag ik U later nog even tonen wat onze gemeente bedoelt met "voorloopig"?
Naar de link-pagina, of terug met "Vorige".