De haven was er nog niet, of er waren al protesten.
Voor privacy moet je uitkijken met namen. De hier genoemde waterbewoners zijn inmiddels de Styx overgevaren,
gaven persoonlijk toestemming, of waren voor iedereen in genoemde bronnen openbaar terug te vinden..

Er waren er die ontheffing probeerden te krijgen.

  • Ze stonden als vrachtvaarder ingeschreven in de Kamer van Koophandel
  • Anderen probeerden het als "jacht"
  • Een enkeling gaf onomwonden aan het zijn gezin niet te kunnen aandoen om naar die haven te gaan.
    (afschrift van dit schrijven in mijn bezit)
  • De haven was niet gemaakt ten gunste van de woonschippers, nee, de enige bedoeling was om het zootje de stad uit te krijgen.

    Rapporten van de havendienst tonen dat het vooruitzicht alleen al oorzaak was dat het aantal geregistreerde schepen van december 1934 van 60 terugliep tot 34! (2 juni 1935)
    Die probeerden geen eens een exuus te vinden, die vluchtten naar elders...

    Nog geen twee maanden havenbewoning en er trokken er opnieuw tussen uit. Lees het rapport van de directeur van de gemeente reiniging aan de burgemeester maar eens.

    Ook kwam er gezamelijk optreden. Ondertekend door 51 bewoners wilde men een gesprek.
    Het leven in de haven wordt als "ondragelyk" ervaren. De klachten worden in een brief met name genoemd.

    Wij kunnen ons de haven niet voorstellen voor 70 schepen, tóch is er die brief van Stevens van paal 70.

    Bron bovenstaande: gemeente archief

    Terug naar de  link-pagina, terug met "vorige".