ter visie gelegd

In het vorige stukje sprak ik mijn verbazing uit over het feit dat de woonschepenhaven op het uitbreidingsplan niet staat ingetekend,
maar staat aangegeven als Industriehaven. Reden om opnieuw in de archieven te gaan snuffelen.

Wijzigingen in bestemmingsplannen, of zoals ze vroeger heetten uitbreidingsplannen, moéten ter visie worden gelegd.

Jarenlang had de gemeente op de Haarlemmer een eigen "meeloper" de Stadskrant, met daarin bouwaanvragen en voorontwerpen en wijzigingen, al dan niet partiëel, keurig aangemeld in een overzichtelijke pagina.
Dat is verleden tijd. Je moet nu geabonneerd zijn op overheidsmededelingen om omgevingsvergunningen te zien.
Wie de moeite niet wil nemen om die artikeltjes bij te houden, die heeft geen interesse in zijn eigen omgeving. die moet dan later niet zeuren.

ter visie


Vroeger bestond die verplichting ook, maar de aankondigingen stonden toen tussen de andere advertenties in, vlak onder "aangeboden 9 eiken kasten" of zo.
Zeker als je na een dag werken 's avonds rozig thuiskwam, schoot dat krant naspitten er vaak bij in.
Hetgeen dan een overtuigend voorbeeld is van       "Jammer".
De aankondiging wás gedaan, en geen bericht, goed bericht zal de leuze van de gemeente zijn geweest.




 


Lang stuk met feitjes, maar tóch zo belangrijk dat ik het U niet wil onthouden.
Tanden op elkaar, komt-ie...

Bron: Gemeente Archief (lopend archief) Reg.dep.nr 4195 uitbreidingsplan 1958-1960, onderwerp 1.777.811.21

in een brief dd. 26-08-1957 is sprake van een rioolzuivering en een regionaal woonwagenoord. In een toelichting bij een schrijven, behorende bij brief 41.202 dd 06-10-1958 staat

  • ..//..gronden, voornamelijk bestemd voor recreatie ten behoeve van de bewoners van het Oostelijk deel van Haarlem Noord.
  • bereikbaar via geprojecteerde brug en weg, nabij de jachthaven.

  • (tekening 16225, eveneens 06-10-1958 toont die oeververbinding)

    Denk daar eens stevig over na.



    De (agrarische) grond wordt dus opgekocht of onteigend voor de bestemming "recreatie..."

    En die brug waar ze anno 2005 nog steeds over liepen te emmeren, die Schoteroogbrug, soms ook wel Ridsbrug genoemd,
    die stond dus in 1958 al op de tekeningen! Inclusief de Oostelijke Randweg.

    In brief 41.370 dd 11-10-1958 is het woonwagenoord al weer uit de plannen geschrapt.
    Achteraf weten we dat dat woonwagenkamp, of woonwagencentrum zoals je het eerbiedig moest noemen, tóch is gekomen op de plaats waar al vanaf na de oorlog het kamp was.





    Het plan heeft ter visie gelegen, zie voorbeeld krantenknipsel hierboven. donderdag 18 oktober 1958, ter inzage van 20 oktober tot 15 november 1958

    Er kwamen bezwaren. Niet uit de haven vandaan, daar sliep men vredig verder.Maar ondernemers hadden grotere belangen.
    13 agrariërs telde ik in de gauwigheid, wiens boerdenbedrijf werd bedreigd door recreatie die nooit komen zou!

    Namen van bedrijven die opvallen, omdat ze ergens aan doen denken, of omdat oudbewoners ze mogelijk nog kennen.
    N.V. Eerste Nederlandse Stalen Steiger Onderneming "Holland" (1953) en Smallegange en ook emballagebedrijf Meeuwisse zijn tegen recreatie, omdat dat de uitbreiding van hun bedrijf in de weg staat.



    Je kunt ingaan op de onteigeningsprocedures en de behandeling van de bezwaarschriften, ze liggen openbaar ter inzage.
    Maar dat is niet de strekking van dit verhaal.

    Wij beperken ons tot de woonschepenhaven,

    die overigens met geen letter in de plannen voorkomt!!!



    Er is weer een plaatsing geweest in het Haarlems Dagblad. publikatie 14 mei 1959, ter visie legging 15-05-1959 t/m 01-06-1959 en nog steeds wordt als bestemming genoemd recreatie.

    En weer komen er bezwaren, of worden bestaande bezwaren herhaald.

    Wat voor ons van belang is, die brug! Spaarnebrug toen, Schoteroogbrug of Ridsbrug nu, het gaat om dezelfde verbinding.
    De ene keer staat hij er wél op, dan weer niet. Tekening VW42 5729 dd 03-04-1959 toont hem heel duidelijk wel, maar tekening bij het plan van 6 mei 1959 nr 27 -tekening zelf dateert van 17-08-1959
    bijlage 13301 toont hem weer niet.

    Tussendoor is er dan ineens tekening 1527 dd 24-01-1959 die het plan uit 1933 weer uit de kast haalt. De oeververbinding tegenover de Zaanestraat...

    In een brief van B&W dd 08-06-1959 47.481 lees je dan weer ..//.. van de ontworpen Spaarnebrug (=nabij jachthaven)..//.. en aansluitende, geprojecteerde weg,
    toegang geeft tot het recreatiegebied in de Waarderpolder.

    Ook de tekening van Openbare Werken, afdeling Stadsontwikkeling toont weer deze Rids-Rats-brug.

    Tekening 16717 dd 15-10-1959 SchoterRidsbrug, (bron reg dep nr 10577) en ook Meeuwisse rept over de SpaarneRids met aansluitende Oostweg.

    Er volgen nog een aantal mappen met onteigenings-stukken, maar die zijn voor ons verhaal niet relevant.

    Slechts twee punten blijven na zo'n epistel hangen

    * Die Waarder-pokkebrug, die er nu ligt, had er nooit gelegen als de plannen van zo'n 60 jaar geleden waren uitgevoerd. Of alsnog die variant uit 1933! de Zaanebrug
    * en de polder is opgekocht voor recreatiegrond en vervolgens verkocht als industriegrond

    Zou de gemeente écht niet weten van het regionaal plan, waarin de polder tot industriegebied is verklaard? ....
    Zouden alleen de industrieën zoals de Steigerbouwer, Smallegange en Meeuwissen dat hebben geweten, reden voor hen om fors te investeren voor uitbreiding van hun bedrijven?

    Zouden onze zorgvuldige plannenmakers écht dat regionaal plan niet gekend hebben? Echt niet?

    Maar waar ik écht pissig van wordt, is dat er door de vroede vaderen met hun plicht tot zorgvuldig en behoorlijk bestuur,
    geen seconde en geen letter is besteed aan de WOONSCHEPENHAVEN (uit 1935)



    Maar het kan nog érger!


    Terug naar de link-pagina