nóg erger?


    U kon vinden in wel/niet brug, -zie links- dat de woonschepenhaven volgens De Heren niet bestond.
    Er is bij de uitbreidingsplannen BEWUST een industriehaven ingetekend, inplaats van een woonschepenhaven.

    Die lag er na 25 jaar nog steeds voorlopig!!!

    De tekeneningen zijn gemeentelijk, provinciaal en zelfs RIJKS -goedgekeurd.
    Wie er dan heeft liggen maffen, weet ik niet.
    Feit blijft dat er een stevige subsidie is verleend door de rijksoverheid voor het graven van een WOONSCHEPEN-haven,
    niks tijdelijk (!) en dat bij de goedkeuring van de tekening, die gesubsidieerde haven ineens een Industriehaven is!

    Wie heeft wie nou opgelicht?


    Maakt dat dan uit, zult U zich misschien afvragen. Zal ik U laten zien, wat dat uitmaakt.


    Reeds bij de plannen voor de Prinsenbrug (bij v/h Droste), was het plan om ook in Noord een ontsluiting te maken. U las dat in wel/niet brug.
    Eén aansluiting bij de Oudeweg, om de industriepolder in of uit te gaan en een in de noordkop van de polder, de Spaarnebrug bij de jachthaven.
    Op een tekening van Haarlem en omliggend gebied, 18-01-1967 (blauwe "map 1" met tekeningen 1.811.112), stond deze ontsluiting nog steeds schetsmatig aangegeven!
    Hij staat trouwens ook ingetekend op het dan geldende bestemmingsplan (uitbreidingsplan) uit 1961 !

    Ik ben op zoek geweest naar het besluit om de Spaarnebrug in noord te laten schieten en inplaats daarvan de woonboten op te zadelen met een razend drukke Industrieweg, dwars over hun tuinen en schuren.
    Het is een simpele geldkwestie gebleken.
    Haarlem maakt vaak schitterende plannen en probeert vervolgens een ander daarvoor te laten betalen. In dit geval werd een stevige bijdrage verwacht van de provincie, maar die zag het provinciale belang in deze blijkbaar niet zitten.
    En omdat er reeds een verkeersstroom was van werknemers via de pont bij de Transvaalstraat, viel het oog toen op onze haven... (ik kom daar nog op terug)


    Bij tellingen in 1965 en verder, nabij de Prinsenbrug zijn de verkeersstromen in kaart gebracht en daarbij bleek dat een groot deel van het uitstromende verkeer vanuit de Industriepolder een relatie had met (Haarlem) Noord.
    Dus....Veel verkeer over de Prinsenbrug zou kunnen worden afgewikkeld door een brug in Noord.

    Wat doe je dan,ondanks al járen oude plannen? Dan kijk je uitsluitend op de tekentafel van Bureau Moeilijke Zaken of er niet directer aansluitend op
    de Industrie een ontsluiting kan komen.

    Als je nou eens de Industrie laat meebetalen aan een (nood)brug...
    Je maakt een brug voor 8 tot 10 jaar, sterker nog, als het tóch om een tijdelijke -éénrichtingsverkeer- brug gaat, dan huur je zo'n ding!

    bron brief directeur O.Werken AD/34.671 31-01-1968 aan college van B&W

    Kul? Nee hoor, er is serieus onderzocht of dat haalbaar en economisch verantwoord zou zijn. Bedenk dat de opzet van de gemeente nog altijd was een Oostelijke randweg met de in 1958 al ingetekende Spaarnebrug nabij de jachthavens.
    De brug bij de Transvaalstraat was dus (net als de woonschepenhaven uit 1935 dus eigenlijk "voorloopig..."

    baileybrug.jpg

    De gedachte ging uit naar een Bailey-brug, zoals de genie-troepen die gebruiken. Nelis beschikte wel over zulk materiaal.

    Huren bleek al gauw geen bruikbare optie. Kopen dan?
    Er zijn offertes gevraagd en gedaan, maar doorslaggevend was dat er voor bediening van een uitvaarbaar bruggedeelte altijd twee man brugpersoneel moest zijn.
    Vaste brug dan maar.

    Van tijdelijke aard!


    bronnen offerte Hoja reg.nr. 33596 dd 20-12-1967 en tekeningen stadsingenieur 2285-N1 en N2 ir. Scheffelaar.
    Als bijdrage voor de tijdelijke brug werd voorgesteld de Industrie te vragen om een bijdrage per werknemer per jaar, voor het eerste jaar f 15,- en elk volgend jaar een knaak minder.
    Totdat na vijf jaar de brug geheel voor kosten van de gemeente zou komen.

    Bij de offertes vallen aannemers af, omdat de restwaarde bij sloop onvoldoende oplevert.
    Andere ontwerpen, met meer gestandariseerde maatvoering, halen het wel.
    Er wordt, gaande het proces, al gauw duidelijk dat "tijdelijk" misschien ook niet zo'n goede greep is. De polder ontwikkelt snel en tijdelijk van nu, zal in nabije toekomst noodzaak blijken.
    Een definitieve brug dus. Smal of breed? Het traject is inmiddels duidelijk.
    Tussen baggerbedrijf Hofman en de Haarlemse Scheepsbouw ligt een

    industriehaven.

    Ja, bewoond door scheepsvolk, al sinds 1935, maar dat staat niet op de tekening en het is al helemaal niet gunstig om dat nu te onderzoeken.
    Natuurlijk was dat bekend! Maar wat wil je nou. Brug of geen brug?
    Oef. Groot brok leeswerk weer.
    Sorry, maar als je weten wilt wat hier speelde, dan zul je moeten lezen! En al de tijd dat U daaraan kwijt bent, is niets vergeleken bij de tijd die het kost om onderzoek te doen en het op schrift te stellen, dus wat zeur je nou?

    Maar goed, als je wilt afhaken, mij best.

Wie verder wil pakt erger-vervolg er maar bij.

Terug naar  de link-pagina of klik op "vorige".