Algemeen kan worden gesteld dat woonschepen niet gemaakt worden van roestvrij staal of
gewapend beton, maar meestal van hout,al dan niet bedekt met een onderhoudsarme bekleding.
Net als in huizen, gebeurt er ook in en rond boten wel eens wat,
maar de bijna 80 jarige haven kent geen ongelukken door brand.
Wel zijn er verdrinkingsgevallen bekend.
Ondanks de landelijke wetgeving, worden nu tóch bouwtechnische eisen gesteld
aan woonboten, niet vanwege die (brand)gevaarlijke arken,
maar omdat hier de ligplaatsen niet deugen.....
Na het buiten werking stellen van de verouderde woonwagen~ en woonschepenwet (1990),
mogen geen eisen van bouw~ of woontechnische aard meer worden opgelegd.
"ook niet in andere kaders" vult de wetgever aan.
Maar regelen moet, regelen zit ons in het bloed! Of zo........
Er zijn, misschien, nog locaties als bij ons. Met boten dicht opeen.
Maar ligplaatsen worden, over het algemeen, ingericht en toegewezen door gemeenten.
Die daar dan liggeld (precario) voor vangen…
Hoewel de toename van woonschepen onstuitbaar was, waardoor elders ligplaatsen
werden bijgemaakt, is de indeling van "onze" haven nooit ingrijpend veranderd.
"Dicht opeen liggen" werd pas een probleem, toen de gemeente zelf daar een probleem van maakte.
De bewoners kochten hun woonboot zoals hij daar lag...
En alle boten werden door de verzekeringsmaatschappijen geaccepteerd.
De gemeente voorzag problemen bij brand, na Volendam en Enschede.
Beide ramp-situaties hebben totaal NIETS met woonschepen te maken.
Bij gebrek aan een wettelijk kader (geen bouwvoorschriften), werd advies gevraagd bij, voorheen Nibra, nu NIFV.
Hun richtlijnen voorzagen in normale ligplaatsen, langsscheeps voor de wal.
De kosten om "kopse" kanten aan te passen, waar deze te dicht grensden
aan de boot van de buren, waren relatief gering.
Zo niet in de, nooit aangepaste, Waarderhaven, waar juist de beide lange zijden
zouden moeten worden aangepast.
Er zijn, juist daarom, enkele voorwaarden genoemd door het Nibra,
zoals overgangsbepalingen, het zorgen voor draagvlak onder de doelgroep
en het verstrekken van subsidies.
Wat Haarlem daarvan maakte, leest U in de volgende presentatie.